Czym są fortyfikacje?
Przez fortyfikacje rozumiem wszystko to co można zdobyć walcząc.
Czyli: wieże, warownie, zamek, obozy z zaopatrzeniem, NPC obozy i punkty wartownicze.
To wszystko może być pod kontrolą jednego z trzech walczących ze sobą serwerów.
Obozy z zaopatrzeniem.
Obozy z zaopatrzeniem są absolutną podstawą zwycięstwa. Ich rola polega na produkowaniu zasobów niezbędnych do budowy machin, naprawy ścian czy bram,
a także tworzenia ulepszeń czy dodatków.
Wygląd przykładowego obozu pokazano na obrazku poniżej.
Zaopatrzenie można pobierać klikając na podświetlony stos skrzynek na powyższym obrazku.
Każdy obóz posiada pewien limit zaopatrzenia jaki może być w nim przechowywany. Limit ten może ulec zmianie wraz z ulepszeniami obozu.
Ulepszenia obozu pozwalają zwiększyć produktywność oraz bezpieczeństwo obozu.
Poniżej wszystkie ulepszenia obozu w tabelce.
Dodatki | Ulepszenia |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Najbardziej przydatnymi ulepszeniami są: Dodatkowi strażnicy karawan,oraz podwójna ilość dostarczanego zaopatrzenia.
Często nasze karawany nie są pilnowane i chodzą same. Na drodze oprócz graczy biegają też zwykłe mobki NPC które potrafią atakować karawany.
Karawana bez obrony zostanie zniszczona.
A oto jak wygląda karawana.
Akurat na tym obrazku karawana posiada jedno z ulepszeń a mianowicie strażników.
Taka karawana wędruje między wieżami, warowniami czy zamkiem. Porusza się okropnie wolno idąc z zaopatrzeniem. Często gracze eskortują karawany
używając swoich bonusów od prędkości. Dzięki temu zaopatrzenie dochodzi szybciej.
Warto wiedzieć:
1. Zaraz po przejęciu obozu główny strażnik posiada bufa na pięć minuty. Dzięki niemu jest nie do zabicia przez małe grupki graczy.
Przy grupkach 7+ da się go ubić inaczej nie warto.
2. Obóz z zaopatrzeniem powinien być w miarę możliwości jedynym jego źródłem.
3. Przed atakiem na wieże czy warownie/zamek warto najpierw przejąć obóz uzupełniając zapasy, oraz odcinając przeciwnika od jego źródła.
4. Zabijaj karawany, gdy to tylko możliwe. Mniej zasobów jest jednoznaczne z łatwiejszą wygraną.
5. Za każdy zdobyty obóz otrzymuje się punkty przy podliczeniu. Aktualnie 5 punktów
Wieże.
Wieże są bardzo ciekawymi punktami. Posiadają możliwość rozbudowy, są trudne do zdobycia dzięki murom oraz bramie. Ilość przechowywanych zasobów po ulepszeniu wynosi 700
Cechą wieży jest także to że może posłużyć do zdobywania warowni/zamku, a w niektórych miejscach możliwe jest zdobywanie innych wież.
Przykładowy wygląd wieży przedstawiono na poniższym obrazku.
Dobrze ulepszona wieża mimo pojedynczych murów, oraz bramy potrafi być bardzo trudna do zdobycia.
Często przy intensywnej obronie aby ją w ogóle zdobyć należy używać katapult dość oddalonych od niej.
Co do ulepszeń to tabela poniżej prezentuje wszystkie dostępne ulepszenia.
Dodatki | Ulepszenia | Dodatki | Ulepszenia |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Najbardziej przydatnymi ulepszeniami są ulepszenia ścian, oraz bramy. Przydatny jest także dodatkowy pracownik, gdyż dzięki niemu ulepszenia powstają szybciej.
Warto wiedzieć:
1. Nie bierz zaopatrzenia z wież! Jest to karygodne. Jedynie możesz wziąść gdy jest max, a karawana prawie dojeżdża.
Zaopatrzenie jest potrzebne w chwili ataku, oraz do ulepszeń. Często też do budowy machin obronnych.
2. Atakując główną bramę najpierw niszcz Olej i działka.
3. Atakując z dystansu katapultami niszcz moździerze ( zniszcz je zanim wybudujesz katapulty )
4. Bardzo łatwo przejąć niebronioną wieżę atakując kilkoma katapultami tuż z pod ściany. Katapulty nie ładują się długo i szybko niszczą ścianę.
5. Każda przejęta wieża to dodatkowo 10 punktów.
Warownia.
Warownia jest specyficzną fortyfikacją. Posiada podwójne mury czy bramy, oraz można ją ulepszać. Posiada także możliwość przechowywania dużej ilości zasobów 1700 z ulepszeniami, co umożliwia
mu bardzo długą obronę. Maksymalnie ulepszona warownia jest bardzo trudna do zdobycia.
Przykładową warownie przedstawia obrazek poniżej:
Z warowni można zdziałać bardzo wiele. Jest on bardzo wygodny do ostrzału pobliskich wież z miotaczy kamieni. Dzięki temu praktycznie za darmo mamy
wejście do wież. Istnieje możliwość także ostrzału i innych warowni czy zamku.
Warownia posiada ulepszenia. Pokazuje je tabelka poniżej.
Dodatki | Ulepszenia | Dodatki | Ulepszenia |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Co do przydatności ulepszeń, to warownia ma to do siebie że prawie wszystko jest tu przydatne.
Najprościej zacząć od dodatkowego pracownika, żeby ulepszenia szły szybciej. Potem ulepszenie ścian i bram. Następnie działka i moździerze.
Warownia ma możliwość budowy punktu nawigacyjnego umożliwiającego szybki teleport po mapie.
Warto wiedzieć:
1. Uważaj na pobliskie wieże. Często niszczy się umocnienia warowni z wież miotaczami kamieni. Gdy nie masz moździerzy ( o ile mają zasięg) trzeba postawić swój miotacz jednym ruchem.
Dość częsty fail przy obronie to bieganie po zaopatrzenie , a wróg niszczy stawiany miotacz.
2. Nawet najbardziej umocnioną warownię idzie zniszczyć chmarą golemów. ( to wygląda tak że kto bogatszy ten wygrywa ). Golemy są zakałą tej gry.
3. Uważaj na podpuchy. Często gildie pozorują duże ataki w jednym miejscu po czym uderzają w inne. Służy to temu, aby przeciwnik stracił zaopatrzenie na machiny,
po czym atakując w innym miejscu już ich nie ma. Może to być przyczyną łatwego zdobycia warowni.
4. Nie musisz atakować główną bramą. Częściej bardziej opłaca się atak na ścianę , potem jakąś boczną bramę.
Z reguły boczne bramy posiadają mniej machin koło siebie.
5. Każda zdobyta warownia daje 25 punktów.
Zamek.
Zamek jest największą z fortyfikacji w grze. Znajduje się na środku mapy Eternal. Posiada podwójne umocnienia, czyli ściany i bramy.
Od warowni oprócz jego wielkości, wyróżnia go także to, że jego wewnętrzne mury są niezniszczalne. Po zniszczeniu zewnętrznych murów do środka zamku
można się dostać tylko przez wewnętrzne bramy. Zamek przechowuje najwięcej zasobów 2800 ulepszony.
Poniżej pokazano położenie zamku na mapie Eternal
Jak widać jest on dokładnie na środku mapy. Czyni go to podatnym na ataki z rozmaitych stron. Zaznaczyłem kropkami miejsce o najmniejszym
ruchu na tej mapie. Bardzo często idzie upozorować atak od głównego wejścia i zaatakować ( minimum 3 katapulty dla ulepszonych ścian) od miejsca które zaznaczyłem.
Katapulty buduje się pod ścianą i atakuje się tylko nimi bez żadnego AoE na ściany.
Poniżej został przedstawiony wygląd tego obiektu.
Co jak zniszczyliśmy wewnętrzne i zewnętrzne umocnienia i zamek jest prawie nasz...? No właśnie dość częsty problem podboju.
Mamy już prawie wszystko, a tak naprawdę nie mamy nic. Okazuje się że zamek ma jeszcze jedną właściwość - wąskie trzy przejścia.
Takie przejście pokazuje obrazek poniżej
Żeby ostatecznie zdobyć zamek trzeba jeszcze wejść do środka. Prowadzą do niego trzy przejścia, które są stosunkowo długie.
Jeśli broniący w środku wybudują dostateczną ilość machin, może się okazać że i 50 ludzi nie da rady wejść. To jest chyba największy urok zamku.
Oczywiście gildie sobie z tym radzą. Pozorowany atak na jedno przejścia, prawdziwy atak na inne, z reguły polegający na wejściu
czy to w niewidzialności czy portalem mesmera prosto do środka w obronę. Co i tak nie jest takie proste.
Zamek można ulepszać i dostawiać dodatkowe wyposażenie. Poniżej w tabeli przedstawiono możliwe dodatki i ulepszenia.
Dodatki | Ulepszenia | Dodatki | Ulepszenia |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Jeśli chodzi o przydatność ulepszeń w zamku przydaje się naprawdę wszystko. Ważne jest posiadanie dodatkowych pracowników potem ściany i brama.
Warto wiedzieć.
1. Z zamku można atakować masę pobliskich wież. Posiada do tego bardzo dogodne miejsca na budowę miotaczy.
2. Przy ataku na bramę wewnętrzną należy bezwzględnie pamiętać o budowie na murach balist. Dzięki temu skutecznie uniemożliwia się obronę.
3. Nie trać Golemów. Najpierw należy wybudować obronę potem przeteleportować golemy. Golemy przy ataku na zamek nie mogą iść same do bramy jak to często bywa.
4. Przejęty zamek daje 35 punktów.
NPC Obóz.
NPC obóz jest specyficznym obozem. Nie produkuje żadnego zaopatrzenia, ale służy do wspomagania naszych obozów z zaopatrzeniem.
Wysyła do nich patrole z jednostkami. Jeśli jednostki dotrą do obozu, a będzie on wrogi zaatakują ten obóz.
Często takie patrole zabijają wrogie karawany, oraz pomagają naszym.
Obrazek poniżej pokazuje obóz Ogrów.
Punkty wartownicze.
Punkty wartownicze to w zasadzie nic nie robiący strażnicy.
Obrazek poniżej prezentuje taki punkt.
Jak widać jest to jeden NPC wartownik który tylko stoi. Na mapie widać go jako flaga.
Czasami pomaga naszym karawanom, a gdy jest wrogi atakuje je. Jest także bardzo przydatnym punktem rozpoznawania gdzie mniej więcej przemieszcza się wróg.
Jest on często atakowany z uwagi na bardzo łatwą możliwość zdobycia karmy oraz xp