Czym są machiny oblężnicze?

Machiny oblężnicze są bronią używaną na polu walki WvW w celu bardzo skutecznego niszczenia bram, murów czy zabijania przeciwnika.
Jest kilka rodzajów machin i każda z nich posiada odpowiednie przeznaczenie. Oprócz machin są także i dodatkowe elementy wyposażenia które można zbudować tylko w fortyfikacjach typu : wieża, warownia i zamek jeśli zostanie wykupione stosowne ulepszenie.
Żeby zbudować odpowiednią machinę należy mieć zaopatrzenie. Bez niego nie da się ich wybudować.

Ognisty taran.

Ognisty taran służy tylko do niszczenia bram. Kosztuje 40 zaopatrzenia i ma zasięg 360.
Ma bardzo mały zasięg więc należy stawiać go pod samą bramą.
Wygląd ognistego taranu przedstawia obrazek poniżej:

Z uwagi na fakt że służy do niszczenia tylko bram nie należy stawiać go pod ścianą, czy w oddali.
Tak samo nie powinno stawiać się tarana pod bramami nad którymi jest Olej czy obok których są Działka.
Chyba że dana wieża, warownia czy zamek jest nie broniony, albo broni go kilka osób a my jako atakujący mamy pokrycie ścian AOE. Wtedy nie ma szansy aby ktoś użył oleju, czy działka.

Wóz strzelniczy.

Wóz strzelniczy strzela serią strzał zadając obrażenia wrogom w danym obszarze ( AoE ).
Buduje się go w celu obrony a czasami ataku ( choć do ataku jest zbędny ). Kosztuje 30 zaopatrzenia i ma zasięg 2500. Najczęściej stawiany jest na murach w celu ostrzału wroga, oraz niedaleko bramy w celu ostrzału wroga próbującego używać taranów do niszczenia bramy.
Obrazek poniżej prezentuje wóz strzelniczy w akcji. Tu akurat obrona bramy.

Wozy strzelnicze należy stawiać (starać się ) od wewnętrznej krawędzi ścian. Nigdy po zewnętrznej czy na środku.
Trzeba robić tak, a nie inaczej z uwagi na to że są dwa typy AoE. Jedne są małego zasięgu, a inne dużego. Stawiając wóz po środku ściany narażamy go na ataki obydwu typów AoE. Stawiając wóz na wewnętrznej krawędzi unikamy ataków AoE o małym zasięgu.
Jest to dość ważne z uwagi na dłuższe życie machin. Miej to na uwadze

Poniżej przedstawiłem prawidłowy sposób budowy, oraz zły sposób.

Po lewej stronie stoi wóz wybudowany na wewnętrznej stronie ściany. Po prawej blisko zewnętrznej strony.
Wóz po prawej zostanie natychmiast zniszczony podczas oblężenia, natomiast wóz po lewej może w najlepszym przypadku zostać nawet nie trafiony.
Dodatkowo ten obrazek pokazuje ciekawe miejsce jakim jest łączenie ścian. jest to najlepsze z możliwych miejsc na stawianie wozów strzelniczych.

Balista.

Balista jest rewelacyjną machiną zarówno do obrony, jak i ataku. Zadaje ogromne obrażenia jednostkom piechoty, jak i innym machinom.
Kosztuje 30 zaopatrzenia i ma zasięg 3000.
Przykład balisty na obrazku poniżej:

Jak widać na obrazku balisty powinno stawiać się "Przy obronie" na zewnętrznych umocnieniach ( mury, skały itp. ).
Nie jest to jeszcze kryterium ostateczne. Balist nie wolno stawiać w zasięgu wrogich AoE ( no nie powinno się ). Dlatego należy szukać punktów gdzieś wyżej.
Chociażby tak jak na obrazku. Balista ma to do siebie że strzelając w dół wystrzeliwany "bełt" ma trajektorię liniową i nie leci po krzywej. Wynika z tego że balista postawiona gdzieś np. na wewnętrznej ścianie tak naprawdę będzie zupełnie bezużyteczna, gdyż będzie uderzała w tą "ścianę " zamiast w zaznaczonego przeciwnika.

Przy ataku postawione ze dwie balisty ( z dala od ścian ) potrafią skutecznie zabijać broniących na murach. W zasadzie można zaryzykować stwierdzeniem, że broniący nie będą w stanie nawet wyjrzeć poza swoje mury.
Obsługując taką balistę należy pamiętać o targetowaniu w pierwszej kolejności wrogich machin które są budowane, dopiero potem wrogich jednostek. Balisty skutecznie nie dopuszczają do budowy machin.

Katapulta.

Katapulty służą do niszczenia bram, murów, wrogich machin oraz zadawania obrażeń wrogom ( tu ciekawa właściwość ).
Jak widać jest bardzo uniwersalna. Kosztuje 50 zaopatrzenia oraz ma zasięg 4000
Obrazek poniżej przedstawia katapultę.


Atak:

Katapultami z reguły niszczy się ściany. Jednak jeśli podczas ataku na bramę obrona jest zbyt potężna buduje się w oddali swoje katapulty. Dzięki temu ostrzeliwuje się bramę będąc poza zasięgiem wrogiej artylerii. Przed budową należy zwrócić szczególną uwagę na wrogie moździerze które są gigantycznym zagrożeniem. Trzeba je w miarę możliwości rozwalić, przed postawieniem katapult. Analogicznie to samo należy zrobić z działkami.
Ze dwie katapulty oraz obok nich balisty w rękach zgranej gildii są w zasadzie niemożliwe do zniszczenia przez zwykły zerg ( pug ) przeciwnika.
W miarę możliwości katapulty podczas ataku należy budować na wzniesieniach.
Jest jeszcze inny sposób ataku na ściany. Buduje się kilka katapult tuż pod atakowaną ścianą. Takie ułożenie katapult powoduje skrócenie czasu "ładowania" a tym samym częstotliwość wystrzału jest wysoka. Taka ściana może zostać bardzo szybko zniszczona.

Obrona:

Katapulta przy obronie musi ( powinna być ) budowana z dala od zasięgu wrogiej armii. Najlepiej w jak najwyższym punkcie.
Dobrze postawiona katapulta skutecznie uniemożliwi ostrzał dystansowy ( poprzez katapulty ). Można bardzo łatwo zniszczyć wrogą broń postawioną poza zasięgiem działania balist.
Katapulta ma także jedną bardzo ważną właściwość. Jej pociski przy uderzeniu wybuchają powodując odepchnięcie piechoty.
Przez tą właściwość katapulty często buduje się nieopodal bram, i gdy przeciwnik próbuje niszczyć bramę taranami, wtedy taką katapultą uderza się w bramę. Wybuch uderzenia nie dość że bije atakujących, to jeszcze ich odpycha. Dzięki temu osoby obsługujące tarany muszą do nich ciągle wracać.
Jest to bardzo skuteczna zagrywka.

Miotacz kamieni.

Jest w zasadzie tym co katapulta. Czyli może wszystko. Jednak z uwagi na jego zasięg używa się go w zupełnie inny sposób.
Kosztuje 100 zaopatrzenia i ma zasięg 10000
Wygląd jest przedstawiony jak na obrazku poniżej:

Atak:

Miotacz jest świetną machiną przy ataku z dystansu. Bardzo często buduje się go na wieżach w celu ataków warowni/zamku, oraz wież które są w zasięgu.
Są nawet miejsca gdzie można wybudować miotacze w obozach z zaopatrzeniem i atakować wewnętrzne bramy warowni.
Stawiając je np. w wieży do celu ataku warowni należy stawiać je gdzieś w środku, tak aby nie były dostępne dla typowego ataku AoE.
Przed zbudowaniem miotacza należy najpierw pozbyć się moździerzy jeśli takowe istnieją. Jeśli nie ma obrony a jest zasięg na atak moździerzy należy je zniszczyć.
Ileż to razy jest budowany miotacz i niszczony przez moździerz.

Obrona:

Miotacze służą także do obrony. Stosuje się je w razie konieczności przed atakiem wrogich miotaczy, czy katapult położonych poza zasięgiem.
Należy budować je w miarę możliwości jak najwyżej. Często szybkość wybudowania miotacza kontrującego atak decyduje o wygranej lub porażce.
Wystarczy zobaczyć jak to robi zorganizowany serwer pvp a niezorganizowany serwer pve. Nim serwer pve wybuduje kontrę może się okazać że nie ma już czego budować. Przeciwnicy pvp reagują znacznie lepiej na budowanie kontr.

Golem.

Co tu dużo pisać. To cholernie skuteczna machina na bramy. Dodatkowo jako jedyna posiadająca możliwość poruszania się.
Kosztuje UWAGA 1 golda i 100 zaopatrzenia
Poniższy obrazek przedstawia tego cudaka:

Golemy potrafią chodzić, można je teleportować portalem mesmera. Są zabójcze jeśli jest ich kilka.
Często po nieudanych próbach ataku przeciwnik decyduje się na zakup kilku golemów. Wtedy bez praktycznie trudu niszczą sobie każdą bramę.
Golemów nie należy atakować z bezpośredniego dystansu gdyż można być martwym.
Często jest tak, że przy odpowiedniej organizacji mesmerów możliwe jest budując tylko kilka golemów przejęcie całej mapy ze słabą obroną.

Działka.

Działka są jako dodatek wykupowany w wieżach, warowniach i zamku. Służą do niszczenia wrogich machin , oraz wrogich jednostek.
Zadają bardzo duże obrażenia. Są jednak skuteczne tylko do momentu w którym ktoś nie rzuca AoE na nie. Z uwagi na fakt że są zbudowane na zewnętrznej części murów są naprawdę bardzo łatwym celem. W większości przypadków przy dobrym ataku są bezużyteczne z uwagi na niemożliwość strzelania z nich.
Obrazek poniżej prezentuje takie działko

Na powyższym rysunku takie jedno działko jest w stanie zniszczyć cały zerg atakujący bramę.

Moździerz.

Moździerze są dostępne poprzez wykupienie, jako dodatek do wież, warowni i zamku. Ich zadaniem jest niszczenie wrogich katapult, balist czy miotaczy położonych w znacznej odległości. Przed atakiem z dystansu często są niszczone jako pierwsze.
Obrazek poniżej pokazuje taki moździerz.

Kocioł z olejem.

Kocioł z olejem jest dostępny jako ulepszenie wieży, a także jest standardem warowni i zamku.
Jest budowany tuż nad bramą w celu niszczenia wrogich jednostek oraz taranów tuż pod bramą.
Zadaje bardzo duże obrażenia, przez co należy go niszczyć zanim się postawi tarany.
Wygląd takiego kotła z olejem prezentuje obrazek poniżej.

Gdzie kupić i jak zbudować?

Bron oblężniczą kupuje się u sprzedawcy zwanego - "Siege Master"

Mamy dwie możliwości kupna. Pierwszą jest kupno za złoto, a drugą jest kupno za Badges of Honor.
Wszystko oprócz Golema i motacza kamieni jest dość tanie. Takie coś jak taran kosztuje zaledwie 6 srebra i powinien nosić to każdy.
Nie jest to wielki wydatek, a czasem można szybko zdobyć sobie coś nie bijąc jak kołek tylko w bramę.

Jak w takim razie stawiać takie machiny?

Cały proces stawiania widnieje na obrazkach

1. Kliknij dwa razy lewym przyciskiem myszki na ikonkę machiny w swoim ekwipunku. Uzyskasz sytuacje jak poniżej.

Teraz masz do wyboru 2 skile. 1 - Kładzie machinę , 2 - chowa machinę
Po kliknięciu 1 pojawi się okrąg wyboru miejsca postawienia machiny jak na obrazku poniżej.

Teraz jeśli klikniesz lewym przyciskiem myszki zostanie położona machina jak widać na rysunku poniżej.

Jeśli podejdziesz do niej pojawi się przycisk "Build" jest widoczny na obrazku po prawej stronie. Naciskając go rozpoczynamy budowę.
Możemy również kliknąć ręcznie na machinę i ją budować. pamiętajmy że budując zużywamy nasze zaopatrzenie. Nie mając zaopatrzenia ( stan 0 ) nie możemy budować.