Podstawy, czyli nauka od Zera.
W tym dziale zamieszczone zostały informacje które każdy w swoim interesie powinien znać wchodząc na WvW.
Jest tego troszkę, ale dzięki ilustracją powinno być szybciej przyswajalne.
Ile jest map na WvW?
Do walki WvW stają ze sobą trzy serwery. Każdy z nich posiada swój własny dom - swoją mapę.
Istnieje jeszcze czwarta mapa na której w jednym czasie odbywają się walki o dominacje nad środkowym zamkiem.
Obrazek poniżej prezentuje cały świat WvW.
Numerki: 1,2,3 oznaczają mapy " Dom" poszczególnych serwerów.
Numerek 4 oznacza mapę wspólną zwaną Eternal
Czyli podsumowując:
Świat WvW składa się z czterech ( 4) osobnych map. Nie ma możliwości płynnego przechodzenia między nimi , gdyż nie są ze sobą w żaden sposób połączone "fizycznie".
Można natomiast poruszać się między nimi dzięki portalom oraz WP.
Jak tam wejść, poruszać się i wyjść?
1. Jak wejść na WvW
Aby wejść na WvW należy najpierw kliknąć w zaznaczoną ikonkę ( taka wieżyczka ) którą przedstawia obrazek po prawej.
Jest ona widoczna w interfejsie w lewym górnym rogu ekranu.
Po kliknięciu otworzy się okno przedstawione poniżej na obrazku.
Po kliknięciu na przycisk Go To World vs. World otworzy się dodatkowe menu z możliwością wyboru jednej z czterech map.
Pierwsze trzy pozycje przedstawiają mapy serwerów - Dom, a czwarta przedstawia mapę wspólną dla wszystkich Eternal.
Po kliknięciu na jedną z pozycji zostaniemy przeniesieni do świata WvW.
2. Jak się poruszać
Co zrobić gdy wszedłem na jedną z czterech map i chcę ją zmienić? Nic prostszego.
Poruszanie się po mapach WvW jest bardzo łatwe. Każda z map posiada jeden WP który jest punktem startowym danego serwera na mapie. Z uwagi na fakt że mapy nie są połączone fizycznie możliwe są dwa sposoby przemieszczania się między nimi.
Sposób nr 1 - portale między mapami w punkcie startowym
Każdy z punktów startowych w swoim obrębie posiada kilka portali prowadzących do różnych map. Obrazek poniżej przedstawia ich wygląd.
Oczywiście w zależności od lokacji startowej ich rozmieszczenie może być różne.
Sposób nr 2 - bezpośrednie przejście poprzez WP
Jako że każda mapa posiada dla każdego serwera startowy WP, możliwa jest zmiana mapy poprzez otworzenie mapy świata ( przycisk M ),
wybranie sobie odpowiedniej mapy i kliknięcie na WP startowy. Czasami możemy mieć dostępnych więcej niż jeden WP
na danej mapie z uwagi na rozbudowane warownie czy zamek, ale o tym więcej w dziale Fortyfikacje.
Obrazek poniżej przedstawia jak wygląda jedna z lokacji startowych.
2. Jak wyjść z mapy WvW.
Istnieją tylko dwa sposoby wyjścia z mapy WvW. Pierwszym sposobem jest zwyczajne wylogowanie się i ponowne zalogowanie.
W ten sposób po zalogowaniu będziemy dokładnie w tym samym miejscu w którym na WvW weszliśmy.
Drugim sposobem jest użycie portalu do stolicy świata Lion's Arch który znajduje się w każdym WP startowym mapy.
Przykład portalu na obrazku poniżej.
Jakie pojęcia wypada znać?
Nazwa | Znaczenie | Wygląd |
Supply | Zaopatrzenie - podstawowy budulec. Ilość jaką posiadamy widnieje w interface. | ![]() |
Supply Camp | Obóz z zaopatrzeniem. W nim powstaje zaopatrzenie. Jest punktem strategicznym. | ![]() |
Dolyak | To taki stwór który przewozi zaopatrzenie z obozów do wież, warowni i zamku. Dzięki zasobom możliwa jest budowa ulepszeń, czy obrona podczas ataku wroga. | ![]() |
"NPC" Camp | Obozy z posiłkami wspomagającymi nasze obozy z zaopatrzeniem. NPC bronią naszych obozów. Oznaczane symbolem jak na obrazku. | ![]() |
Tower | Wieża. Posiada pojedyncze umocnienia w postaci murów i bramy. Często strategiczny punkt do zdobywania innych fortyfikacji. | ![]() |
Keep | Warownia. Posiada podwójne umocnienia. Jest bardzo trudna do zdobycia i mieści w sobie najwięcej zaopatrzenia. Można w niej budować WP dzięki temu można szybciej poruszać się po mapie. | ![]() |
Castle | Zamek. Posiada podwójne umocnienia. Wewnętrznych murów nie można zniszczyć. Jest tylko jeden zamek na mapie Eternal. Znajduje się on na środku mapy. | ![]() |
Sentry | Wartownik. NPC pilnujący drogi dla karawan z zaopatrzeniem ( Dolyak) | ![]() |
Flame Ram | Ognisty taran. Broń oblężnicza służąca do niszczenia BRAM | ![]() |
Arrow Cart | Wóz strzelniczy. Służy do ostrzeliwania wrogów serią strzał. Nieskuteczny na budowle | ![]() |
Ballista | Balista. Balista zadaje bardzo duże obrażenia piechocie i elementom wyposażenia jak machiny wojenne. Jedna dobrze postawiona balista może udaremnić budowę machin wroga. | ![]() |
Catapult | Katapulta. Służy do niszczenia murów i bram. Nadaje się także do niszczenia wrogich machin, oraz zadawania obrażeń zbitym kupom przeciwnika. | ![]() |
Trebuchet | Miotacz kamieni. Ma bardzo duży zasięg. Zadaje obrażenia budynkom, a także służy do niszczenia daleko położonych wrogich machin. | ![]() |
Golem | Zadaje duże obrażenia bramom. Jako jedyna z machin posiada możliwość poruszania się. | ![]() |
Cannon | Działko. Jest jako dodatek do wieży, warowni czy zamku. Zadaje bardzo duże obrażenia AOE grupom graczy, oraz machinom. Warto przed atakiem je zniszczyć. | ![]() |
Mortar | Moździerz. Dostępny jako dodatek dla wieży, warowni, zamku. Głównym zadaniem jest niszczenie daleko postawionych machin jak: miotacz kamieni czy katapulta. W sytuacji kryzysowej służy do zadawania obrażeń przeciwnikom. | ![]() |
Oil | Dostępny jako ulepszenie. Służy do niszczenia postawionych taranów oraz wrogiej armii tuż pod bramą. Zadaje ogromne obrażenia. | ![]() |
Co oznacza to okienko?
Klikając na ikonkę ( wieżyczki ) w lewym górnym rogu ekranu otwiera się nam okno z pewnymi informacjami.
Okno to wygląda tak jak na obrazku poniżej
A oto co oznaczają poszczególne numerki:
1. Czas do następnego zsumowania punktów.
2. Aktualne punkty danego serwera.
3. Aktualnie dostępne bonusy wraz z ich statystykami.
4. Punkty potrzebne do uzyskania następnego bonusu.
5. Wykres ukazujący procentową kontrolę świata WvW serwerów.
6. Aktualna suma punktów wynikająca z ilości przejętych obiektów na WvW.
7. Najeżdżając kursorem na te ikonki można się dowiedzieć ile jest punktów za dany obiekt.
Na czym polega rozgrywka?
Można śmiało stwierdzić że rozgrywka polega na "zdobywaniu fortyfikacji" na mapie, ich kontroli oraz obronie przed przeciwnikiem.
Dzięki temu zdobywamy punkty które dodawane są to ogólnej puli punktów serwera, a te do ogólnej puli punktów ratingowych.
Zanim przejdziemy do konkretów warto zapoznać się z obrazkiem prezentującym strukturę rozgrywki - tu akurat Eternal
Legenda
c - karawana z zaopatrzeniem ( Dolyak ). Dostarcza zaopatrzenie do wież i zamku.
w - wartownik ( pojedynczy npc ). Strzeże drogi dla karawan.
s - obóz z zaopatrzeniem. Wytwarza zaopatrzenie. Bez obozów nie da się nic zbudować.
n - obóz NPC. Z tych obozów nasze obozy z zaopatrzeniem dostają dodatkowe jednostki ( wsparcie )
t - wieża. Często dobry punkt do ostrzału pobliskich fortyfikacji.
k - warownia. Posiada podwójne umocnienia. Ma możliwość budowy WP dzięki czemu da się poruszać szybciej po mapie.
kc - zamek. Najtrudniejsza fortyfikacja do zdobycia w grze.
Teraz gdy znasz ( podstawowe ) punkty na mapie mogę wyjaśnić dokładniej jak odbywa się walka. Schemat dość prosty i przedstawia się tak.
Próbując przejąć jakąkolwiek fortyfikacje bardzo wskazane jest najpierw przejęcie pobliskiego obozu z zaopatrzeniem.
Dlaczego akurat obóz pierwszy? Ano dlatego że często nawet pod niebronioną wieżą która jest banalna do przejęcia, nagle przylatują przeciwnicy żeby jej bronić.
Okazuje się często, że wybudowanych machin jest za mało i należy wybudować dodatkowe. Mając obóz zawsze można skoczyć po zaopatrzenie i je zbudować.
Bez obozu mogło by dojść do porażki.
Dodatkowo przejęty obóz nie dostarcza zaopatrzenia wrogom, dzięki czemu mają go mniej w wieżach, warowniach czy zamku..
Często gildie potrafią wysłać grupki kilku osobowe właśnie do celów przejmowania obozów, i zabijania karawan z zaopatrzeniem.
Dzięki temu skutecznie osłabiają wroga uniemożliwiając mu budowanie ulepszeń i machin, oraz naprawę.
Obozy zdobywa się zabijając wrogie NPC znajdujące się na jego terenie, i jest najłatwiejszy dzięki temu do przejęcia.
Wieże posiadają bramę i ściany. Można się do niej dostać niszcząc bramę , lub którąś ze ścian.
Każda wieża posiada możliwość ulepszeń i dostawienia dodatkowego wyposażenia.
Jednym z wyposażeń są: Działka, moździerze, i olej. Są one o tyle szczególne, że bezwzględnie należy je zniszczyć przed postawieniem swoich machin oblężniczych. Moździerzy nie trzeba niszczyć przy ataku z bliska.
Tyczy się to czasu w którym graczy jest dużo i jest ryzyko że ktoś przyjdzie bronić obiekt.
Zatem udało nam się podbić wieże i obóz z zaopatrzeniem. Pora na warownie.
Warownie nie są takie łatwe do zdobycia. Mają możliwość przechowywania znacznie większej ilości zaopatrzenia od wież. Do tego posiadają podwójne umocnienia
czyli 2x ściana czy 2x brama. Często są twardym orzechem do zgryzienia. Dobrać się można do nich chociażby poprzez atak
Miotaczami kamieni gdzieś z pobliskiej wieży.
Sposobów jest tyle ilu ludzi grających. Nie sposób ich opisać.
Jest jeszcze jeden największy moloch do zdobycia Zamek.Jest to najbardziej umocniona ze wszystkich fortyfikacji. Mieści najwięcej zaopatrzenia.
Posiada podwójne umocnienia. Jednak wewnętrznych ścian nie można zniszczyć, a jedynie bramy. Zniszczyć zewnętrzne umocnienia jest prosto,
jednak zniszczyć wewnętrzną bramę jest nie lada wyzwaniem (oczywiście gdy jest jakaś obrona).
Każda zdobyta fortyfikacja czyli: Warownia, Zamek, Obóz z Zaopatrzeniem, Wieża są punktowane. A to przekłada się na rating serwera.
Warto wiedzieć:
1. Bramy atakuje się: taranem, katapultą, miotaczem kamieni, golemem.
2. Ściany atakuje się: katapultą, miotaczem kamieni
3. Upierdliwych wrogów broniących na ścigach atakuje się AoE oraz Balistami! Balista == KUKU ostre
4. Naprawiaj zniszczone ściany czy bramy, po udanej obronie.
5. Nie atakuj obozów w "kilku" zaraz po przejęciu przez wroga. Guard ma mega bufa i nic nie zrobisz. Buf trwa 5 minut od momentu przejęcia. Raz że nie przejmiesz w tym czasie, a dwa poinformujesz wroga o swojej obecności.
6. Pozoruj ataki. A tak - niech się tu rozbudują i tracą zaopatrzenie. Potem zwyczajnie odpuści i idź atakować co innego albo inna bramę - stronę.
7. Nie dopuszczaj do budowy wrogich balist przy oblężeniu. Dobrze ułożone balisty i nawet nosa nie da rade poza ścianę wystawić.
8. Rozbudowuj warownie, wieże i zamek. W pierwszej kolejności mury i brama. Pochłania to kupę golda.
Czyli im więcej zdobywasz fortyfikacji, tym masz więcej punktów i tym wyżej idziesz w ratingu serwerów do góry.
Wspomniałem o rankingu WvW. Jako że sami twórcy gry prowadzą takowy, jednak ich strona internetowa to póki co czysta kpina, ludzie sami
stworzyli stronę z Rankingiem Serwerów
Ranking składa się z dziewięciu tierów od T1 do T9. Strona jest aktualizowana przez graczy.
Gdzie tu jest walka?
Od tego żeby dostrzec gdzie coś się dzieje służy oczywiście Mapa.
Są cztery sposoby żeby się dowiedzieć gdzie coś się dzieje. Sposób pierwszy jest oczywisty. Jest to chat główny mapy.
Poniższy obrazek pokazuje trzy osobne informacje o walkach.
1. Ikonka commandera. Nie jest to może bezpośredni sygnał walki, jednak jest to dowódca mapy który działa na wrogów jak lep na muchy.
Przy commanderze zazwyczaj gromadzą się znaczne ilości sojuszników ( większe grupy ludzi ). warto chodzić za commanderami i wspierać ich działania.
Od commandera nie wymaga się walki, ale czuwania nad mapą i myślenia taktycznie.
2. Skrzyżowane miecze oznaczają walkę powyżej pięciu osób z vs gracze. Nie tyczy się to NPC. W takich miejscach na pewno jest jakaś akcja.
3. Mieczyki jako ikonka obiektu. Oznacza to że dana fortyfikacja została zaatakowana. Ikonka ta może się pojawić
zarówno w przypadku ataku graczy, jak i ataku NPC z obozów NPC. Otóż jeśli NPC obóz jest wrogi wtedy do naszego obozu zostaną posłane wrogie jednostki.
Warto dość często zaglądać na mapę, żeby wiedzieć co się dzieje. W razie możliwości można także ostrzec innych graczy pokazując im najlepiej gdzie
jest walka. Dla niewiedzących jak to zrobić podam przykład.
Wchodzimy na chat mapy wpisując takie polecenie /map
Teraz otwieramy mapę świata WvW wybieramy daną lokalizacje - Przykład poniżej:
Przytrzymujemy klawisz Shift i klikamy na punkt Lewym przyciskiem myszki.
Teraz ten punkt będzie umieszczony na chacie który mamy aktualnie wybrany. Dzięki temu dając informację razem z punktem, komuś kto w niego kliknie
otworzy się okno mapy i mapa wycentruje się dokładnie na tym punkcie.
Warto o zagrożeniach informować właśnie z tym punktem,
gdyż nikt nie musi szukać tego na mapie ręcznie. Jest to bardziej profesjonalne przekazywanie informacji.
Zabiłem strażników kiedy obiekt będzie mój?
Zabicie strażników danej fortyfikacji to nie wszystko żeby przejąć punkt. Po zabiciu głównego strażnika pojawia się okrąg.
Jest to obszar w którym należy stanąć i czekać aż obiekt zostanie przejęty. Postęp przejęcia widać na pasku.
Na obrazku poniżej zaznaczono pasek postępu, oraz widoczny jest okrąg.
Nie mam zaopatrzenia, skąd je brać?
Podstawowym źródłem zaopatrzenia jest obóz. To stamtąd powinno się je pobierać. Jak wiemy karawany dostarczają zaopatrzenie do warowni, wież i zamku.
Nie łatwiej więc je pobierać z miejsca gdzie mamy bliżej? Jeśli jesteśmy w wieży to z wieży, jeśli w warowni to z warowni.
Takie podejście jest karygodne, i w ten sposób zachowują się gracze początkujący.
Uważajcie bo czasami możecie być zwyzywani na mapie za to że bierzecie z wieży zaopatrzenie
Jak wiemy warownie, wieże i zamek można ulepszać. Każde ulepszenie kosztuje określoną ilość zaopatrzenia. Tak samo w razie ataku zasoby są potrzebne do naprawy, oraz budowy
ewentualnych machin do obrony.
Dlatego powinniśmy zostawić w spokoju zasoby jakimi dysponują te trzy fortyfikacje i pofatygować się o pójście do obozu.
Nie zawsze trzeba tak robić i raczej wyjątek tyczy się to warowni i zamku, gdyż tam napływają zasoby z różnych źródeł.
W warowniach czy zamku często jest max zasobów, do tego dochodzą nowe przez co się zwyczajnie marnują. Wtedy można śmiało sobie stawiać machiny.
Obrazek poniżej przedstawia twoje jedyne źródło zasobów! Zapamiętaj to.